جبتي غسالة أطباق عشان تريحي نفسك، بس بتطلعي المواعين تلاقيها "مجيرة" أو فيها بواقي أكل؟ متتضايقيش، العيب غالباً مش في الغسالة، العيب في الاستخدام أو الصيانة البسيطة.
\n\nأسرار الحصول على نظافة مثالية
\n- \n
- رص المواعين (Loading): ده فن! لو رصيتي طبق كبير سادد رشاش الميه، أو كوباية مقلوبة غلط، الميه مش هتوصل لباقي الحاجات. لازم الرشاشات (الريش) تلف بحرية. \n
- تنظيف الفلاتر: فلتر غسالة الأطباق بيجمع بواقي الأكل والدهون. لو متغسلش كل أسبوع، الميه اللي بتترش هتبقى "ميه وسخة"، فالمواعين هتطلع ريحتها زفارة ومش نضيفة. \n
- الملح والزيت (Rinse Aid & Salt):\n
- \n
- الملح: بيعالج عسر المياه. لو لمبة الملح نورت وانتي طنشتيها، الكلس هيترسب على الكوبايات ويخليها "مغبشة". \n
- الزيت (مساعد الشطف): هو اللي بيخلي المواعين تلمع وتنشف بسرعة ومتبقعش. \n
\n - انسداد الرشاشات: فتحات الرشاشات صغيرة وممكن تتسد ببذر ليمون أو فضلات. فكي الرشاشات وسلكيها بخلة أسنان تحت الحنفية. \n
متى تتصلي بالصيانة؟
\nلو عملتي كل ده ولسه المواعين مش بتنضف، أو الميه مش بتسخن (المواعين بتطلع باردة). هنا ممكن يكون "الهيتر" اتحرق أو طلمبة الضخ ضعفت. دي محتاجة فني يكشف عليها.
\n