بتطلع الكوبايات والأطباق الزجاج تلاقي عليها "غشاوة" بيضاء. تحاول تمسحها مبتطلعش، أو بتطلع بصعوبة. إيه اللي بيحصل للكوبايات؟
\n\nسر الطبقة البيضاء (Cloudiness)
\n- \n
- عسر الماء (Hard Water): الميه في مصر فيها أملاح كتير. لو "الملح" في الغسالة خلص أو مش مظبوط، الكالسيوم هيترسب على المواعين. \n
- تلف غطاء الملح: لو غطاء تانك الملح مش مقفول بإحكام أو مشروخ، الميه المالحة هتدخل الغسالة وتعمل صدأ وتجيير. \n
- نوع المسحوق: بعض الأقراص الرخيصة مبتدوبش كويس وبتسيب رواسب جيرية. \n
- الحفر (Etching): لو بتستخدمي مسحوق زيادة والميه ناعمة (Soft)، المسحوق بياكل في الزجاج نفسه! وده ملوش علاج (الضرر دائم). \n
إزاي تفرق؟
\nحط نقطة خل على الطبقة البيضاء. لو راحت، يبقى ده "جير" (محتاج ضبط ملح). لو مرحتش، يبقى ده "تآكل" (Etching) في الزجاج نفسه.
\n\nضبط عسر الماء
\nمحتاجين نضبط مؤشر عسر الماء في الغسالة حسب منطقتك، ونراجع وحدة الـ Softener.
\n